sobota 17. září 2016

HOUBY



Miluju sbírání hub. Jakmile se o prázdninách rozprší a všichni svorně začnou nadávat na počasí, ožívám. 
Zase, jako každý rok, si řeknu, že bych si měla už konečně pořídit nějaké apartní holínky a zase, jako každý rok, si obuju rozšmatlané tenisky a vyrážím s obřím košíkem do lesa, déšť-nedéšť.

Houby poznám. 
Mají klobouček a nohu. 
Tím moje mykologické znalosti končí.   
Chtěla jsem se v tomto směru vzdělávat, i zakoupila jsem atlas hub – bohužel hřiby v reálu nejsou naaranžovány jako v odborné příručce a jakékoli odchylky od obrázku v knize mě matou.


Navíc jsou jedlé houby v přírodě roztodivně maskované a velmi těžce k nalezení. 
Ani mykologická mapa mi nepomohla. 
Prostě je nevidím. 
Při jedné procházce s opravdovým houbovým odborníkem jsem byla nařčena, že jsem dva hříbky rozšlápla a o jednoho zakopla. 
Na moji námitku, že pod listím a v jehličí nejsou vidět a že jsem schopna sbírat jen barevně výraznější houby (nejvíce mi vyhovuje muchomůrka červená), případně houby, které na sebe upozorní nějakým táhlým zvukovým signálem, odborný houbař konstatoval, že mé pozvání na houbovou polévku musí s lítostí odmítnou a že doporučuje její okamžitou likvidaci.

Tuhle krasavici jsme s Miu potkaly dneska...

Proto jsem se rozhodla, že houbařit budu nadále sama a že svou houbařskou kariéru zaměřím na pozorování a výzkum chorošů. Choroše totiž poznám. 
Rostou na stromech, ve výšce očí a většinou jsou zářivě žluté. Nikdo je nesbírá, takže je jich po lese hojnost. Ani já je nesbírám. Nechávám své houbařské srdce plesat nad parazity ve tvaru balkónků pevně přichycených ke kůře stromů, obdivuji jejich výtrusnice a fotím si je shora i ze spodu (další výhoda chorošů). Jásám nad jejich počtem, vzrůstem a rozmanitostí a mapuji jejich výskyt. Není to jen tak ledajaká houba, roste, i když neprší a zatímco hřib do týdne změkne, dlouhověkost chorošů je pověstná. A navíc to zvučné jméno – CHOROŠ.
 A tak z lesa odcházím, plna dojmů, s plnou kartou u foťáku a prázdným košíkem, abych v nejbližším obchodě zakoupila úhledné balení hlívy ústřičné za účelem uvaření zdravotně nezávadné houbové polévky.

Zkouška mých nových fixek :-)


1 komentář: